Per sortir d’aquesta crisi...

Article del diari POSEM FIL A L'AGULLA
editat per la CUP i el MPS

 


Destituir els càrrecs electes i de confiança imputats, dissoldre el consistori, exigir unes eleccions anticipades i dur a terme una auditoria ciutadana.


CRISI INSTITUCIONAL
L’operació Mercuri ha marcat un abans i un després d’aquesta legislatura
Des de l’esclat del cas Mercuri diferents agents socials i polítics han demanat reiteradament la dimissió de totes les persones imputades en l’operació fins que s’esclareixi el cas. En aquest sentit i per denunciar la corrupció, s’ha constituït la Plataforma Sabadell Lliure de Corruptes.
La tossuderia del PSC local per mantenir un govern amb la meitat de càrrecs polítics imputats en un cas de corrupció d’aquestes dimensions i poder continuar, així, gestionant el dia a dia de la ciutat com si res hagués passat ha estat el fet pel qual els partits de l’oposició han impedit l’aprovació de la majoria de propostes sortides del govern. Així, s’ha forçat la pròrroga dels principals instruments de gestió municipal com son els pressupostos i les ordenances fiscals.

La pressió aparta Bustos de l’alcaldia
La pressió des de diferents àmbits ha constatat la necessitat de fer net i d’iniciar una nova etapa a la ciutat. El PSC local, amb el fantasma de la moció de censura de fons, s’ha vist obligat a fer un pas enrere i ha apartat Bustos de l’alcaldia –mantenint però l’acta de regidor i els sous que se’n deriven-. No obstant això, ha anunciat també en més d’una ocasió i en boca del seu successor, Juan Carlos Sánchez, que no faria dimitir els càrrecs electes ni de confiança imputats.

La Moció de censura
Davant la negativa de retirar els i les imputades del govern, els partits de l’oposició valoren la possibilitat de presentar una moció de censura per tal de poder desbancar el PSC. Aquesta moció hauria de rebre el vot afirmatiu de totes les forces de l’oposició (CiU, PP, ICV, EUiA, i ES) i hauria d’anar acompanyada d’un acord per presentar un alcalde o alcaldessa alternatiu i un acord de governabilitat.
Aquest possible nou govern format pels partits de l’oposició negociat fins a dia d’avui a porta tancada s’assentaria sobre una fràgil legitimitat aritmètica. Les diferències ideològiques i programàtiques en el si de l’oposició no només serien un escull per a la gestió de l’endemà de la moció de censura sinó que, a més a més, dotarien aquest govern d’una més que qüestionable legitimitat democràtica.



SORTIDA D’EMERGÈNCIA
L’opció més democràtica: transparència i participació
Amb el mapa de crisi institucional descrit, veiem més necessari que mai situar la participació popular i la transparència al centre de la solució. En aquest sentit entenem que cal de forma immediata destituir els càrrecs electes i de confiança imputats, dissoldre el consistori, exigir unes eleccions anticipades i dur a terme una auditoria ciutadana.

Les eleccions anticipades
Les vies per a una sortida democràtica i legítima es redueixen a agafar el complex camí de la dissolució del consistori i la convocatòria d’eleccions anticipades. Un camí que en la resolució de l’actual crisi institucional esdevé l’eina bàsica de participació de la ciutadania. Aquesta, a més a més, seria l’única via perquè qui gestioni l’endemà d’aquest procés gaudeixi d’una certa legitimitat democràtica que li permeti governar i afrontar, així, la greu situació d’emergència social que vivim.
Les dificultat legals per tirar endavant un procés electoral d’aquest tipus no són poques. Seran imprescindibles la mobilització continuada, la pressió des de tots els àmbits i la implicació de tots els agents polítics. La ciutat de Sabadell es troba davant d’una nova situació de confrontació entre allò que és legal –o de molt difícil aplicació– i allò que és just i legítim. I sí, podem!

L’Auditoria ciutadana

L’auditoria ciutadana esdevé una eina a través de la qual és la població qui fiscalitza el funcionament de les institucions públiques. No es tracta només d’un examen tècnic sinó d’un mecanisme d’empoderament de la ciutadania mitjançant l’accés a la informació i control de tot allò que fa referència a la gestió que fa l’administració pública dels recursos de la població i els seus mandats. És, per tant, un mecanisme que permet a la ciutadania una major participació i incidència en totes aquelles decisions que afecten a la seva comunitat i obliga als polítics a respondre als interessos de la població i estar al seu servei. 

ELECCIONS ANTICIPADES. ÉS LEGALMENT POSSIBLE?
La dissolució del consistori, tal com marca l’article 61 de la Llei de Bases del Règim Local, on es cita literalment: “[...] previ acord favorable del Senat, podrà procedir, mitjançant Reial Decret, a la dissolució dels òrgans de les corporacions locals en el supòsit de gestió greument danyosa per als interessos generals que suposi l’incompliment de les seves obligacions constitucionals”.

La convocatòria d’eleccions anticipades, tal com marca l’article 183 de la mateixa llei esmentada anteriorment, on es cita literalment: “En els supòsits de dissolució de corporacions locals per acord del Consell de Ministres [...], haurà de procedir-se a la convocatòria d’eleccions parcials per a la constitució d’una nova corporació dins del termini de tres mesos, exceptuant el cas en que la data en que aquesta s’hagués de constituir, el mandat de la mateixa hagués de resultar inferior a un any.”

---------------------------

pots llegir la resta del diari aquí