La CUP denuncia la preocupant situació de contaminació atmosfèrica de la ciutat i aposta pel transport públic
Varis mitjans de comunicació se n'han fet ressò, també l'associació per la Promoció del Transport Públic: Sabadell és la ciutat més contaminada dels Països Catalans. Els alts nivells de contaminació ambiental als que ha arribat la ciutat segons les dades del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, situen Sabadell com la ciutat amb més altes concentracions de CO, i amb uns nivells pel què fa al NO2 i a la resta de contaminants, superiors als límits recomanats per la OMS.
La Candidatura d'Unitat Popular de Sabadell vol fer pública la seva preocupació davant aquesta situació i emplaça a l'Ajuntament de Sabadell a prendre mesures per revertir-la i fer un gir de 180º en les polítiques de mobilitat. Polítiques que fins ara s'han basat en la promoció del transport privat com queda palès amb la construcció de la Ronda Oest o la projecció de la Ronda Nord, la creació d'un tercer carril a la Gran Via o el suport a la construcció del 4t Cinturó.
L'aire de Sabadell té una concentració de 57 ?g/m³ (micrograms per metre cúbic) de NO2 (diòxid de nitrogen), quan el limit que recomana la Unió Europea i la OMS és de 40 ?g/m³. Pel què fa la resta de contaminants, tot i que cal dir que no supera els límits establerts per la UE, sí que supera els de la OMS situats als 20 ?g/m³ ja que Sabadell arriba als 32 ?g/m³.
Finalment, Sabadell també es situa al capdavant del rànquing de les ciutats més contaminades del país, essent l'única ciutat que supera els 4 ?g/m³ per metre cúbic arribant als 4,3 ?g/m³ de concentració de CO (monòxid de carboni).
Totes aquestes dades donen a Sabadell uns índex de contaminació que poden ser perjudicials per la salut de les persones i cal fer-hi front sense ambigüitats. Aquesta preocupant situació és fruit principalment, de l'alta densitat de vehicles motoritzats que circulen a la ciutat.
Segons l'Associació PTP, entre el 90 i 95% de la contaminació atmosfèrica en zones urbanes prové dels vehicles motoritzats. Cal que el transport motoritzat privat deixi de gaudir dels privilegis que té actualment; per fer-ho, la CUP insta a l'Ajuntament a aplicar mesures urgents per promoure el transport públic:
- Augmentant la freqüència de busos interurbans i amb les ciutats veïnes, especialment les no connectades amb transport ferroviari directe com Castellar del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Palau-solità i Plegamans, Sentmenat, etc. i els polígons industrials (Santiga, Roqueta, etc.); especialment en hores punta.
- Gratuïtat del transport públic per a persones a l'atur, estudiants, jubilades, minusvàlides, o amb dificultats econòmiques (i especialment ara, en ple període de crisi econòmica capitalista).
- Dissenyant i construint una nova Gran Via molt més pacificada, i amb un tramvia que la recorri de punta a punta.
- Aturant l'execució de la Ronda Nord.
- Oposant-se a la construcció del Quart Cinturó.
- I instant al Departament de Foment de la Generalitat de Catalunya a finalitzar, en els terminis previstos, la construcció del Metro del Vallès.
Gabinet de Premsa de la
Candidatura d'Unitat Popular de Sabadell
Sabadell, 1 de març de 2011