Crònica de la presentació del llibre 'Escola de Rebel·lia. Història d'un Sindicalista'

article aparegut a Vilaweb Sabadell

-----------------------------------------

Petit homenatge al Noi del Sucre

Una cinquantena de persones assisteixen a la presentació del llibre Escola de Rebel·lia. Història d'un Sindicalista

El Casal Pere Quart va acollir ahir a la tarda un petit homenatge al sindicalista català de principis de segle XX Salvador Seguí, el Noi del Sucre. Prop de cinquanta persones van assistir a l’acte de presentació de la novel·la publicada recentment per l’editorial El Jonc, Escola de Rebel·lia. Història d’un Sindicalista, que va comptar amb la ponència del traductor d’aquesta, Pau Juvillà, i amb Emili Cortaviarte, autor del pròleg.

El nou llibre del Jonc recull, per una banda, el text ‘Escola de Rebel·lia’, traducció d’una petita novel·la escrita per Salvador Seguí que va ser publicada el 1923 per la col·lecció madrilenya ‘Novela Social’ i, per altra banda, incorpora discursos i entrevistes del sindicalista català.

Pau Juvillà, que a part del traductor de la novel·la del Noi del Sucre és membre de la Confederació General del Treball (CGT) i del secretariat de la Candidatura d’Unitat Popular (CUP), va explicar que el text és, en bona part, autobiogràfic. Seguí fa servir un llenguatge molt planer que persegueix l’objectiu d’arribar a la classe obrera, segons Juvillà, l’autor “no concep la literatura sinó com a propaganda”.

Emili Cortaviarte va fer un repàs de la vida de Salvador Seguí, retratant políticament tant el sindicalista com el moment històric. L’historiador i Secretari General d’Ensenyament de la CGT va esmentar el paper jugat per la burgesia catalana de principis del segle passat “Catalunya en aquell moment era el laboratori d’Espanya, s’estava organitzant una dictadura de caràcter facciós gràcies a la nostra burgesia i la nostra patronal”, en referència a la dictadura de Primo de Rivera.

El públic va interessar-se per l’existència de col·lectius que es plantegin recuperar figures com la de Salvador Seguí, oblidades per la història oficial. Cortaviarte va explicar que “l’etapa de CIU va ser molt dura amb això, va sesgar tot el que té a veure amb el republicanisme més obrerista, el catalanisme més radical i el sindicalisme” i va afegir que en referència a la producció literària “només es manté l’afí a la burgesia”. Tot i això, va aclarir, existeixen algunes fundacions i associacions que estan intentant recuperar la memòria històrica de sectors concrets.