Sabadell Cruïlla, el valor de la utopia

El 30 d’octubre del 2006 va començar el compte enrere per les al·legacions del projecte de perllongament del metro del Vallès dels FGC, a la nostra ciutat. Alguns ciutadans i ciutadanes que veien l’oportunitat de construir un projecte de futur i que creien en fer possible la seva utopia, es van organitzar al voltant de dues paraules: Sabadell Cruïlla. En aquests moments altres ciutats ja han recollit l’esperit d’aquesta entitat.

Poc es podia pensar aquest grup de persones el què donaria de si la seva idea: que no ens quedéssim tancats a la nostra ciutat, que calia obrir-se cap al nord a Castellar, i cap a l’est a la ciutat de Granollers, passant pel barri de Torre-romeu, per Polinyà, etc. Era d’esperar que per a sectors molt influents econòmicament de la nostra ciutat, acostumats ells a treure rendiments a curt termini, i a estar sempre al costat del poder polític –per no emprenyar-lo, no fos que s’endarrerissin les llicencies o s’anul·lés alguna subvenció–, veiessin aquest projecte com a una ingerència, ja que el de la Generalitat el tenien assumit com a propi. Prova d’això va ser que no van presentar cap al·legació, tot i que el projecte oficial tenia errors de “bulto” com s’ha demostrat posteriorment.

Les persones que componen Sabadell Cruïlla, ara senten lloances i frases agradables; però per arribar fins aquí han hagut de veure com la majoria d’entitats econòmiques els hi feien el buit, el silenci i el menyspreu (per educació no direm altres frases), i s’han sentit dir que “l’únic que buscaven era protagonisme”, segons aquestes mateixes entitats.

Els ciutadans estem seguint amb interès, durant aquests darrers mesos, el profund debat sobre què significaran, per als ciutadans de Sabadell, els trajectes i desplaçaments que comportaran els nous traçats. Però també estem interessats en què la sortida cap a Castellar del Vallès es faci de la millor manera, per tal de preservar el poc rodal verd que encara tenim; aquest queda preservat amb el traçat de Sabadell Cruïlla ja que, a diferència del poder econòmic, Sabadell Cruïlla sí que pensa en la preservació de l’entorn. No oblidem que si finalment es construeix el Quart Cinturó tindrem una altra dura agressió al rodal.

Als dos debats que es van organitzar al Casal Pere Quart, van quedar clares vàries coses. Més que un debat, tan la Generalitat com l’Ajuntament, el que volien era donar exemple de com havien posat a l’abast dels ciutadans els mecanismes més adients per a participar: durant el torn de paraules, les preguntes s’havien de donar per escrit... i a la sala hi havia 150 persones! Ens preguntem: com es pot debatre un projecte tant important per a Sabadell i Comarca d’aquesta manera? Però la cirereta de la nit la va posar el director de la Fundació Bosch i Cardellach amb la seva intervenció: amb un to de cinisme es va presentar com l’home bo –el mediador–, ja que al seu entendre fins a la seva intervenció el debat havia anat massa enllà, per culpa de Sabadell Cruïlla s’havia crispat el debat...; és clar, faltava la intervenció d’un intel·lectual amb pedigrí com ell, que sempre havia estat en contra de modificar el projecte oficial. Serà casualitat que a moltes obres de canvi d’usos surti el seu nom com a responsable del projecte?

Aquestes últimes setmanes, estem veient com Sabadell Cruïlla ha estat capaç, a favor del consens, d’acceptar alguns canvis a les propostes que tenien com a principals; a més a més, han presentat un munt de propostes per la sortida cap a Castellar del Vallès, ja que als tècnics de la Generalitat semblava que se’ls havia assecat el pou de les idees. Gràcies a aquest debat –ara ja amb un cert reconeixement cap a Sabadell Cruïlla–, han sortit les diferents necessitats d’altres infrastructures ferroviàries, i l’Ajuntament ha volgut guanyar iniciativa, presentant un document perquè tothom s’hi pugui apuntar: encara que els portaveus de l’equip de govern diuen que es pot firmar sense estar-hi completament d’acord, és una altra bajanada. Una altra vegada s’equivoquen, i a més, el procés de participació segurament serà com el que han fet servir fins ara: dos debats generals de dos minuts i reunió del Consell de Ciutat. Mireu l’última foto de la reunió del Consell de Ciutat, Diari de Sabadell 01/12/07, diuen que una imatge val més que mil paraules...

Ara més que mai sembla que la societat civil es revifa, està inquieta pel seu futur, i veu la mediocritat d’alguns polítics. Per sort, a la nostra ciutat encara queden persones que, sense cap ànim de lucre, estan treballant per a donar projectes estimulants per a un millor futur. És el moment d’animar a la ciutadania i de donar-los tot el nostre suport en aquest sentit, a reconèixer públicament a les persones que conformen Sabadell Cruïlla, i a engrescar-los perquè en el futur segueixin treballant pel bé de la ciutat.

publicat al butlletí de la CUP de Sabadell, Malapell núm 37, el gener de 2008